Tabungan

06 January 2016

perkembangan Qalesya

6/366

umum siapa mengenali aku, pasti akan kenal Cha. sebab Cha dengan aku tak boleh dipisahkan. haha. kadang-kadang aku rasa aku ni obses dengan anak sendiri. setiap aktiviti sekolah anak aku, aku mesti nak follow. walaupun kadang-kadang ibu dan bapa tak dibenarkan follow. haha!

ada sekali, last year (actually a few weeks back ja pun), Cha ada join satu birthday party anjuran KFC. mula-mula aku ingatkan mak pak boleh ikut so aku siap ambil cuti lagi semata-mata nak teman Cha pergi birthday party tu.

rupa-rupanya, mak pak tak boleh ikut daaaaa. Teachers kata itu adalah aktiviti teachers bersama anak murid. so kalau mak pak ikut sekali, takut nanti emosi anak-anak terganggu. yelah, bukan terganggu dari segi apa pun. cumanya yelah - teachers pun nak berseronok dengan anak2 murid juga. kalau tetiba mak pak ada, mesti anak2 lebih nak ke mak pak dia kan.

so kiranya, hari tu cuti aku burn begitu saja. cumanya -- aku cuba untuk meng-fully utiliza juga cuti aku dengan ------ pi stalk anak sendiri. hahahaha!

oleh kerana aku tahu kat mana party tu akan berlangsung, aku pi diam2 ke sana. parking jauh2 dan tengok anak aku dari jauh.

sedih tak?

.
.
.
.
.
.
.


haha!

***

actually, aku ada sebab kenapa aku obses dengan anak aku.

macam aku cakap awal2 tadi, siapa yang kenal aku pasti akan kenal karekter Cha. Cha tak macam anak2 lain yang dah berumur 5 tahun.

komunikasi Cha hanya one way. dia boleh ekspres apa dia nak tapi dia tak boleh cerita bila kita bertanya. 

tiap2 hari lepas sekolah, aku cuba bersembang dengan Cha -- macam orang lain bersembang dengan anak2 mereka. tapi susah. Cha tak faham soalan aku dan dia tak boleh pun nak bercerita dengan baik sebab dia ada masalah pertuturan.

aku tanya - how was your day?
dia cuma akan gelak2 tanpa bercerita apa2.

bayangkan -- anak2 umur macam dia dah boleh cerita kalau ada kawan2 yang mengusik, boleh bercerita apa yang cikgu buat. tapi Cha.. dia tak boleh cerita semua tu.

aku takkan tahu -- ada ke orang yang membuli Cha. 
aku takkan tahu -- cikgu layan Cha dengan baik ke.
aku takkan tahu -- okey ke dia mandi kat sekolah. ada ke orang cuba pegang2 dia.

aku tak tahu semua tu.

sebagai seorang ibu, aku sedih.
aku sedih sebab aku tak dapat nak protect anak sendiri. itu sebab selagi boleh, aku nak apa saja aktiviti Cha, aku ada. jadi aku tahu dia join atau tidak.

tapi Alhamdulillah, di taska sini, anak aku seronok. cikgu2 pun baik belaka.

dulu, masa Cha bersekolah di Bangi, ada sedikit salah faham berlaku. sampai sekarang aku masih tak boleh lupa dengan apa yang berlaku. sampai sekarang aku tak pernah bercerita apa yang berlaku sampai Cha diminta oleh cikgu-cikgu untuk tak hantar lagi ke sana.

bayangkan, aku tengah bekerja, tiba2 aku dapat mesej dari cikgu dia untuk stop hantar Cha ke sekolah tersebut. aku terus call pengusaha tersebut. aku tanya kenapa. dan pengusaha tu kata, cikgu2 sekolah tersebut kecil hati dengan apa yang aku tulis di Facebook.

aku kata -- apa yang aku tulis? masa bila? cikgu tu kata, gambar yang Cha dalam hospital.

oke fine.

memang aku tulis -- "........mami tengok ja apa yang orang buat kat Cha..."

so itu yang buat cikgu2 terasa sangat.

kenapa? cikgu memang ada buat apa2 ke yang sampai nak terasa?

sebenarnya, gambar tu masa Cha masuk hospital. aku minta untuk warded sebab aku nak test tahap autisma Cha. untuk cek tahap autisma seseorang budak, kita kena buat cek mata, cek telinga, pemeriksaan darah sekiranya perlu. aku buat di hospital swasta sebab aku ada insurans. dan untuk claim insurans Cha perlu warded.

aku kata "........mami tengok ja apa yang orang buat kat Cha..." sebab orang-orang di sekeliling Cha yang kadang2 agak bersikap bias dengan Cha dan aku tak tujukan langsung pada cikgu2 Cha ketika itu.

aku masih boleh bertahan, aku nyatakan bahawa kata2 aku langsung tak tuju pada mana2 guru. lagipun masa Cha dalam hospital, ada seorang cikgu mesej bertanya khabar, aku balas dan cerita semuanya. oke saja. tapi alih2 cikgu tu claim kata aku tak menjawab pertanyaan dia dalam bentuk call dan mesej. wat de?

dan.............yang paling tak tahan, dia siap cakap -- ita tiap2 hari ambik Cha lewat. kami lebih lama duduk dengan Cha. ita tak boleh kata macam tu.

sedih tak hati mak bila diserang macam tu?
sedih tak sedih?

aku tiap2 hari bekejar nak amik Cha awal.
dari Putrajaya ke Bangi 5.30 petang -- pukul 7 malam baru aku dapat jumpa Cha. aku stuck dalam jem 1 jam setengah. 
dan cikgu boleh kata begitu pada aku??

sedih tak sedih hati aku?

masa tu aku fikir thats it.
aku tak boleh dah hantar anak ke situ.

petang tu aku amik Cha. dan itu hari terakhir Cha kat situ.

aku cuma datang last ambil barang2 Cha dan aku tak pernah ke situ lagi. 
hati aku sakit setiap kali aku teringat perkara ni.
dah 2 tahun benda ni berlalu, tapi sakitnya masih terasa. setiap kali aku pandang Cha, teringat perkara tu, aku sedih sangat.

seminggu Cha ikut aku ke opis. sebab tak ada taska yang nak terima budak baru especially dah hujung2 tahun. seminggu cha tidur atas lantai dalam bilik aku. seminggu Cha seksa penat tak ada tempat proper untuk dia berehat.

akhirnya Kak Ha, dia bantu aku telefon pengusaha Taska di kementerian dan adjust Cha masuk. Alhamdulillah, sampai sekarang Cha di situ.

up to date, Cha masih problem dengan komunikasinya. aku sedang usahakan untuk cha masuk sekolah khas yang sesuai dengan tahap dia.

kadang2 aku sedih, sebab cha tak normal macam kanak2 sebaya dengannya.

tapi aku tahu, pasti ada hikmah di sebalik apa saja yang berlaku.

aku tulis ni bukan sengaja aku nak bukak keburukan sesiapa. tapi...., dah lama aku pendam dan malam ni terbukak rasa hati nak bercerita tentang apa yang berlaku pada Cha sampai Cha diminta untuk tak dihantar ke sekolah.

kasihan anak sekecil itu, berumur 3 tahun ketika itu, tak nak dijaga oleh cikgu2nya.

kalaulah dia tahu......

:(















LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...